Reflexions sobre l'Amic i l'Amat
Si es perd l'Amic, l'Amat perd l'origen creador i deixa d'existir en el nostre petit món. Es a dir, no hi ha espai per l'Amor.
L'Amic i l'Amat,
des de la relativitat dels temps, són intercanviables . Quan l'amor
prové de l'amic, sorgeix de l'amistat, la tolerància, l'acceptació, la raó i el
respecte gratuïts. Si aquests principis s'afebleixen, l'Amor que s'hi
fonamentava , trontolla i corre el risc d'enderrocar-se , com una torre
robusta, però que li fallen els fonaments. L'amistat sense fonaments esdevé la
llavor de la desconfiança, desinterès insuportable, intolerància molesta i
finalment el dolor de perdre la vida.
Quan em pregunto: Quin mèrit te esforçar-se en els
treballs que Ramón Llull ens proposa per a mantenir en peu la torre de la
veritat ? O, seria millor per a tots dirigir aquesta energia cap a altres
orientacions del cor més equilibrades ?. La realitat de la nostra existència em
respon, per virtut de l'amor que la creà:
els camins mai no s'acaben, podem continuar, però l'elecció, la tria, és
únicament personal. .
Encara que en l'espai infinit els camins son eterns,
sempre van a parar a un lloc o altre ple de cruïlles, i allí en neixen de
nous, inspiradors de nova llum. Itineraris
que ens plantegen nous treballs i reptes, amb
orientacions que ofereixen
vida i continuïtat. La necessitat ineludible de ser amb els altres
ens obliga i condueix a descobrir-los plegats, amb els ulls del cor.
Romà
Escalas. Nov. 2016
Tot això venia d'una proposta anterior : Deu va crear l'home, en un acte
d'amor, per a ser estimat per l'home !
La contradicció ens ajuda
a aprofundir en la diversitat dels contraris.El deconstructor de violins
Al llarg de molts segles els mestres violers havien anat perfeccionant la construcció de les antigues violes i rabecs medievals. Arribaren els dies en que Antoni Amat, jueu català desterrat, combinant tècniques d'origen andalusí amb fustes de procedència centreeuropea, assolí a Cremona, ja en el segle XVI, el disseny d’un instrument nou: el violí. Havent aconseguit afegir a la seva sonoritat la ressonància dels seus congèneres va contribuir a la creació d’un nou concepte de so col·lectiu, anti jeràrquic i quelcom gregari, ben oposat als simbolismes i les tradicions instrumentals d'origen medieval. Aviat es consolidà com a nucli bàsic i estructural de l’orquestra, garantint la supervivència d'aquesta formació musical en més de 400 anys.
El violí, la viola, el cello i el contrabaix, estan concebuts a imatge del ser humà. La caixa de ressonància ens recorda el cos, amb la seva cintura estreta, de corbes anatòmiques. El mànec, equivalent del coll, ens mena fins al cap. Allà el claviller fixa l'extrem superior de les cordes, autèntics nervis que transmeten la seva vibració, mitjançant el pont, a la tapa harmònica. Aquest batec, controlat per una voluntat intel·ligent, esdevindrà música; missatge oscil·latori suspès en l'aire que ens projecta cap a un mon de conceptes, sentiments i emocions, fet que esdevé en una dimensió única i diferent. Benaurats els visitants i els habitants d'aquest espai privilegiat!.
Trenta-set peces conformen el violí. Estan fetes pels luthiers, autèntics escultors del so, amb fustes seleccionades mitjançant el coneixement i la tradició, encaixades, ajustades i encolades seguint rituals precisos i inalterables. L'instrument, un cop acabat i envernissat amb fórmules personals i sovint secretes, sonarà al llarg dels segles amb la veu que li cantin els músics i el tremolor de les fibres de la seva fusta centenària. Els enginyers, musicòlegs, organòlegs, psiquiatres i altres deconstructors atrevits, fascinats pel misteri d’aquestes capses de fusta amb cordes, intrigats pel seu paral·lelisme anatòmic i astorats davant de la seva incapacitat de desxifrar en el marc de la seva tecnologia suposadament insuperable, varen decidir obrir-ne algun per fer-ne una observació completa. Varen esquarterar, desencolar i en separaren les parts més ocultes. Impúdics, li fotografiaren els racons més íntims, van analitzar amb raigs X les cordes, les fustes, analitzaren els vernissos...
L'operació 'científica' va ser frustrant, en comprovar que dins del violí no hi havia res; tant sols aire. Nul el resultat musical i humà. Ningú s'adonà de la presencia de una peça petita que caigué a terra. L'única part solta, sense encolar. Una columneta de fusta que condueix, a l' interior de la caixa harmònica, els sons des de la base del pont cap a la tapa del fons. Un simple pilar de fusta, tallat, premsat i situat amb precisió. Li diuen l'anima i d'ella en depenen la veu, l'expressió i la qualitat de cada instrument. L'ànima es la peça clau, la clau que obre el camí que condueix la música directament cap al cor. Abandonada entre les deixalles del taller, la casualitat la protegí de la destrucció letal que varen patir les altres parts de l'instrument. Entre virolles i serradissos aromàtics, va acabar alimentant el foc purificador de l'estufa de llenya del taller i així, sublimada en energia pura, aquella ànima ara navega pels espais buits interatòmics amb el desig i l'esperança de trobar un altre instrument amb qui compartir la seva música. De nit hi ha músics i luthiers que encara es desvetllen angoixats pels crits de dolor dels instruments violentats.
Un d’ells, amant dels instruments i de la seva música, en la semiconsciència d'un d’aquests somnis, protegia, estrenyent-la en el seu puny, l'ànima d'aquell violí. Entre les ombres de l'alba, amb veu càlida i ben impostada, sentí que l'ànima li murmurava ....
- “ Per més que destruïu els instruments, mai no podrà deixar d'existir la música que va sonar per l'art dels constructors i dels músics”.
En despertar, no el sorprengué trobar-se una petita clau de sol cauteritzada al palmell de la mà. Era talment de la mida del cilindre de fusta d'avet i estava orientada en el sentit de les línies de la vida.
Romà Escalas
Abril 2011
No hay comentarios:
Publicar un comentario