Recerca sobre la interpretació del patrimoni
INSTITUT
D’ESTUDIS CATALANS (versió resumida)
Romà Escalas. Juny 2013
1. PRESENTACIÓ
El projecte Noves Percepcions del Patrimoni
Artístic està dirigit a l’estudi de la construcció d’aquest patrimoni per part
de les noves generacions, així com al seu anàlisi i valoració, valent-nos dels nous elements perceptius i d’observació que
ens ofereixen les tecnologies actuals en us. La possibilitat d’enregistrar
imatge i so a temps real durant la observació, comunicant-se simultàniament amb
individus o col·lectius, ofereix un nou
camí d’aproximació al coneixement de
l’obra artística, fins ara inimaginable, en la qual la memòria fotogràfica i la
comunicació s’hi afegeixen com a eines imprescindibles.
A
partir del moment en que es permet intercanviar imatges de les peces a
l’interior dels museus, ha sorgit una
nova actitud comunicativa entre el
públic jove, interessant i indispensable en tot anàlisi de la seva relació amb l’obra d’art. Així
doncs, l’ús del mòbil com a auxiliar en la
observació i recepció dels missatges
culturals passa a ser prioritari, i és des de la comunicació amb aquest instrument
que pretenem esbrinar els canvis d’actitud en la percepció del patrimoni
artístic per part de les noves generacions, futures receptores i gestores
d’aquesta riquesa cultural. L’espai de llibertat que l’ús del mòbil ens ofereix
caldrà gestionar-lo adequadament per assolir un major coneixement i creativitat
en la percepció artística.
Aquest
projecte explora nous camins en el diàleg sobre la percepció i acollida del
Patrimoni Artístic, oferint un camp
obert i convidant a altres institucions a continuar en aquesta recerca, tot
adaptant-la a les seves condicions i necessitats.
2. EQUIP
Direcció: Romà Escalas Llimona
Adreça: c. Isaac Peral, 12
Telèfon:
607 247 327 / Adreça-e:
roma.escalas@telefonica.net
Assessor sociologia
: Salvador Giner, IECLogística i coordinació: Mònica Pagès
Assessor de fotografia: Manolo Laguillo (UB)
Suport audiovisual i comunicació: Arume Calvo, Alexandra Varela
Entitats
col·laboradores:
Museu de la Música: Berta Ribé, Jaume Ayats ;
MNAC: Teresa Gonzalez, Esther Fuertes; ICUB (Museus Municipals) Joaquim
Vicente; Museu Marítim: Olga Lopez;
Museu Marés: Neus Peregrina; Museus de
Sitges: Vinyet Panyella, Montserrat
Curtiada, Anna Llanes. Hospital de Sant Pau i la Santa Creu de Barcelona.Museus de França: Jean -Pierre d’Albera (Centre National de Patrimoine), Paul Mace (CIMP).
3. OBJECTIUS GENERALS DEL PROGRAMA
Actualment
considerem el patrimoni artístic com el conjunt d'obres artístiques i valors
complementaris, relacionats amb aquestes,
que volem transmetre a les generacions que ens segueixen. Es un actitud i voluntat de transmissió
conscient, derivada del nostre concepte
de cultura i de la nostra voluntat de
permanència i d’identitat cultural.El principi que dona sentit al llegat patrimonial sorgeix de la relació entre patrimoni i el nostre concepte de propietat col·lectiva. En tant que considerem el fet artístic com representant de la nostra identitat col·lectiva, considerem necessària la seva transmissió com a resposta existencial que mantindrà la coherència del nostre grup. Arrelat de forma profunda amb el sentiment de la memòria compartida amb la nostra pròpia generació, el llegat cultural ens relaciona, amb independència del temps i de l'espai, amb les generacions anteriors i posteriors.
A partir del segle XX apareix un nou marc patrimonial , fruit de la cultura compartida, oferint-nos una ampliació de l’àmbit considerat anteriorment. Els nous mitjans i la major mobilitat dels individus han aportat intercanvis culturals entre països, que demostren una consciència comú de salvaguarda dels valors artístics. Aquest fenomen d'apropament a les formes artístiques alienes des de la pròpia cultura representa una globalització de l'art i és evident que ens trobem davant d'un fet d'integració a la recerca d’un llenguatges propi. La nova dimensió que adquireix el patrimoni artístic és abastable mitjançant els recursos tecnològics que ens permeten ampliar la nostra memòria artística, relacionant-la amb els fets més diversos i allunyats del nostre entorn quotidià.
Les generacions receptores del patrimoni artístic seran les receptores de les obres que nosaltres conservem, documentem i analitzem per a obtenir-ne coneixements intel·lectuals i emocionals, que des del passat ens projectin cap al futur, en un desig de progrés i creixement. En aquesta aspiració, és ineludible el diàleg amb aquestes noves generacions, receptores del nostre patrimoni amb l’objectiu d’esbrinar quin és el seu concepte i valoració del patrimoni, i fins quin punt l’hem de reforçar per a projectar-lo com a capital social i cultural que justifiqui la seva permanència i salvaguarda.
4. MÈTODE I DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE
- Formació dels grups de 10 / 15
persones, d’acord amb els col·lectius de visitants. Franja d’edat de 14 a 25 anys.
- Preparació tècnica i conceptual de
les visites programades.
- Visita a centres artístics patrimonials: Museus, Espais arquitectònics i possible audició d’un concert amb dues parts d’estils diferents.
Mode operatiu:
- Els visitants fotografien o
enregistren amb els seus mòbils, 2 peces seleccionades per la organització
i una de lliure elecció, d’acord amb el seu impacte emocional.
- Envien les imatges, amb un missatge
d'uns 5 caràcters, al centre d’acollida de dades de l’organització.
- Es recuperen les imatges i
comentaris recollides en un Power Point per a cada grup.
- Després d’una valoració conjunta amb
monitors , especialistes dels centres i assessors es prepara una exposició
amb una selecció de fotografies i comentaris.
- Per els enregistraments musicals, es repetirà la interpretació de la peça.
- Debat sobre la valoració i focus
d’interès.
- Publicació de la reflexió i
conclusions sobre el Patrimoni, la
seva percepció i comunicació, necessitats de gestió i de conservació.
5. Calendari general del Projecte
Elaboració de protocols i reunions amb els Centres:: Octubre- novembre
2012Activitats amb els grups i enregistraments Curs 2012-2013
Activitats amb els grups i enregistraments Principi del curs 2013-2014
Anàlisi i exposició darrers trimestres 2014
No hay comentarios:
Publicar un comentario