Recerca

  NOVES PERCEPCIONS DEL PATRIMONI ARTÍSTIC
Recerca sobre la interpretació del patrimoni
INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS (versió resumida)
Romà Escalas. Juny 2013

1. PRESENTACIÓ
El projecte Noves Percepcions del Patrimoni Artístic està dirigit a l’estudi de la construcció d’aquest patrimoni per part de les noves generacions, així com al seu anàlisi  i  valoració, valent-nos dels  nous elements perceptius i d’observació que ens ofereixen les tecnologies actuals en us. La possibilitat d’enregistrar imatge i so a temps real durant la observació, comunicant-se simultàniament amb individus o col·lectius,  ofereix un nou camí d’aproximació al coneixement  de l’obra artística, fins ara inimaginable, en la qual la memòria fotogràfica i la comunicació s’hi afegeixen com a  eines imprescindibles.

A partir del moment en que es permet intercanviar imatges de les peces a l’interior dels museus, ha  sorgit una nova actitud comunicativa  entre el públic jove, interessant i indispensable en tot anàlisi  de la seva relació amb l’obra d’art. Així doncs, l’ús del mòbil com a auxiliar  en la observació i recepció dels missatges  culturals passa a ser prioritari, i és des de la comunicació amb aquest instrument que pretenem esbrinar els canvis d’actitud en la percepció del patrimoni artístic per part de les noves generacions, futures receptores i gestores d’aquesta riquesa cultural. L’espai de llibertat que l’ús del mòbil ens ofereix caldrà  gestionar-lo  adequadament  per assolir un major coneixement i creativitat en la percepció artística.  

Aquest projecte explora nous camins en el diàleg sobre la percepció i acollida del Patrimoni Artístic,  oferint un camp obert i convidant a altres institucions a continuar en aquesta recerca, tot adaptant-la a les seves condicions i necessitats. 

2. EQUIP

Direcció: Romà Escalas Llimona

Adreça:  c. Isaac Peral, 12
Telèfon:  607 247 327  /  Adreça-e:  roma.escalas@telefonica.net
Assessor sociologia : Salvador Giner, IEC
Logística i coordinació: Mònica Pagès
Assessor de fotografia: Manolo Laguillo (UB)
Suport audiovisual i comunicació: Arume Calvo, Alexandra Varela

Entitats col·laboradores:
Museu de la Música: Berta Ribé, Jaume Ayats ; MNAC: Teresa Gonzalez, Esther Fuertes; ICUB (Museus Municipals) Joaquim Vicente;  Museu Marítim: Olga Lopez; Museu Marés: Neus Peregrina; Museus de Sitges: Vinyet Panyella, Montserrat Curtiada, Anna Llanes. Hospital de Sant Pau i la Santa Creu de Barcelona.
Museus de França: Jean -Pierre d’Albera (Centre National de Patrimoine), Paul Mace (CIMP).

 3. OBJECTIUS GENERALS DEL PROGRAMA  

Actualment considerem el patrimoni artístic com el conjunt d'obres artístiques i valors complementaris,  relacionats amb aquestes, que volem transmetre a les generacions que ens segueixen.  Es un actitud i voluntat de transmissió conscient, derivada  del nostre concepte de cultura  i de la nostra voluntat de permanència i d’identitat cultural.
El principi que dona sentit al llegat patrimonial sorgeix de la relació entre patrimoni i el nostre concepte de propietat col·lectiva. En tant que considerem el fet artístic com representant de la nostra identitat col·lectiva, considerem necessària la seva transmissió com a resposta existencial que mantindrà la coherència del nostre grup. Arrelat de forma profunda  amb el sentiment de la memòria compartida amb la nostra pròpia generació, el llegat cultural  ens relaciona,  amb independència del temps i de l'espai, amb les generacions anteriors i posteriors.
A partir del segle XX apareix un nou marc patrimonial , fruit de la cultura compartida, oferint-nos una ampliació de l’àmbit considerat anteriorment. Els nous mitjans i la major mobilitat dels individus han aportat intercanvis culturals entre països, que demostren una  consciència  comú de salvaguarda dels valors artístics.  Aquest fenomen  d'apropament a les formes artístiques alienes des de la pròpia cultura representa una globalització de l'art i és evident que ens trobem davant d'un fet d'integració a la recerca d’un llenguatges propi. La nova  dimensió que adquireix el  patrimoni artístic és abastable mitjançant els recursos tecnològics que ens permeten ampliar la nostra memòria artística,  relacionant-la amb els  fets més diversos i allunyats del nostre entorn quotidià.
Les generacions receptores del patrimoni artístic seran les receptores de les obres que nosaltres conservem, documentem i analitzem per a obtenir-ne coneixements intel·lectuals i emocionals, que des del passat ens projectin cap al futur, en un desig de progrés i creixement.  En aquesta aspiració, és ineludible  el diàleg amb aquestes noves generacions, receptores del nostre patrimoni amb l’objectiu d’esbrinar quin és el seu concepte i valoració del patrimoni,  i fins quin punt l’hem de reforçar per a projectar-lo com a capital social i cultural que justifiqui la seva permanència i salvaguarda.

4. MÈTODE I DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE

  1. Formació dels grups de 10 / 15 persones, d’acord amb els col·lectius de visitants.  Franja d’edat de 14 a 25 anys.
  2. Preparació tècnica i conceptual de les visites  programades.
  3. Visita a centres artístics patrimonials: Museus,  Espais  arquitectònics  i  possible audició d’un concert amb dues parts d’estils diferents.
Mode operatiu:

  1. Els visitants fotografien o enregistren amb els seus mòbils, 2 peces seleccionades per la organització i una de lliure elecció, d’acord amb el seu impacte emocional.
  2. Envien les imatges, amb un missatge d'uns 5 caràcters, al centre d’acollida de dades de l’organització.
  3. Es recuperen les imatges i comentaris recollides en un Power Point per a cada grup.
  4.  Després d’una valoració conjunta amb monitors , especialistes dels centres i assessors es prepara una exposició amb una selecció de fotografies i comentaris.
  5. Per els enregistraments musicals,  es repetirà la interpretació de la peça.
  6. Debat sobre la valoració i focus d’interès.
  7. Publicació de la reflexió i conclusions sobre el Patrimoni,  la seva percepció i comunicació,  necessitats de gestió i de conservació.

5. Calendari general del Projecte
Elaboració de protocols i reunions amb els Centres::              Octubre- novembre 2012
Activitats amb els grups i enregistraments                              Curs 2012-2013
Activitats amb els grups i enregistraments                              Principi del curs 2013-2014
Anàlisi i exposició                                                                  darrers trimestres 2014    

No hay comentarios:

Publicar un comentario